KLASSE HANDJES
Home     Waarom massage     Praktische info   Video    Stoelmassage         Contact        Links

Waarom onderlinge massage in de klas

 Het pesten neemt af.
In Zweden en Denemarken is onderlinge kindermassage al veel gewoner. In Zweden is het zelfs in drie jaar tijd op vrijwel alle basisscholen en buitenschoolse opvang ingevoerd. De neiging tot agressief gedrag neemt af. In Scandinavië is, door wekelijks een massagemoment in te lassen, het pesten gedaald van 15% naar 1%! In Zweden zeggen ze: een hand die net masseerde, slaat even later niet zomaar.
 

 
Kinderen zijn heel enthousiast en het is een heerlijk rustmoment.
De meeste kinderen vinden het zowel fijn om te doen als om te ondergaan. Timon, van de Parcivalschool verwoordde het zo: "Ik vind het fijn om iets te doen, dat voor de ander fijn voelt". Leerkrachten zijn ook heel enthousiast, vooral als na een paar keer de klas goed meedoet. En massage geeft een heerlijk rustmoment in de klas. Alleen daarvoor zou je het als leerkracht al in je repertoire willen hebben.
 

 Aanraken is een levensbehoefte.
Dit gaat beide kanten op: zowel het een ander aanraken als aangeraakt worden. Uit de eerste behoefte, een ander aanraken, komt nu vaak vechten voort, omdat ze niet goed weten hoe het ook anders kan. Vechten is dus vaak een behoefte aan aanraking. Als je massage in de klas doet (door de kinderen zelf dus), is al aan die behoefte voldaan, daardoor hoeft er minder gevochten worden op het schoolplein. Aangeraakt worden is ook echt een levensbehoefte, er zijn vele aanwijzingen bij prenatale baby’s en weeskinderen dat ze ook echt dood gaan als hieraan niet voldaan wordt.
 Door het aanraken komt het hormoon
oxytocine vrij. Dit hormoon is een tegenhanger van het stresshormoon adrenaline, en bevordert rust en verbondenheid. Het versterkt ook het onderlinge vertrouwen.
 Oxytocine bevordert verder de werking van de hersenen. Hierdoor kunnen de kinderen na het masseren geconcentreerder werken. Niet alleen betekent dit dat het masseren in de klas eigenlijk helemaal geen tijd kost, omdat die tijd weer teruggewonnen kan worden, het is ook aangetoond dat de leerresultaten met 30% toenemen.

 
 
De kinderen worden weerbaarder.
Ze moeten tijdens de massage zelf aangeven hoe ze het willen hebben. In het aanleren wordt ook geoefend in dit grenzen aangeven. 'De ontvanger bepaalt' is een belangrijke regel. Hiervoor hebben alle gemasseerde kinderen een doekje in de vorm van een lieveheersbeestje, waar ze hun hand op kunnen leggen als ze even iets tegen de masseur willen zeggen. De onderlinge massage bevordert ook het groepsgevoel, onder andere door het vrijkomen van oxytocine, maar ook door zo samen op een andere manier bezig te zijn. Het aanraken op zich werkt al. Bovendien vergroot de onderlinge massage het zelfvertrouwen, vooral van kinderen die minder goed zijn in andere dingen, maar dit juist weer heel goed kunnen. En eigenlijk kan iedereen masseren, het leren zit hem alleen in het aanbieden van een veilige en vertrouwde manier.
 
 Het taboe op aanraken werkt averechts. Helaas is er in Nederland nog een taboe op aanraken in de klas. Daarom is er een heel veilige manier ontwikkeld. De massage gaat over de kleren heen, de ontvangers zitten op hun eigen stoel in de klas, hun hoofd ligt (op hun jas of trui) op tafel, en de masseurs raken alleen de rug en de armen en het hoofd aan. Juist door deze goede aanrakingen te ervaren kunnen kinderen leren onderscheid te maken tussen goede aanrakingen en aanrakingen met verkeerde bedoelingen. Uit onderzoeken blijken het juist meestal contactarme kinderen te zijn, die de dupe worden van pedofielen, omdat ze niet goed geleerd hebben om aan te geven wanneer ze het niet prettig vinden. Als ze dit in de klas kunnen oefenen, in een veilige omgeving, zullen in ieder geval een aantal dit in de moeilijke praktijk ook beter kunnen.
 Door de massage komen de kinderen lekkerder in hun vel te zitten. Dan krijg je uiteindelijk vanzelf een andere maatschappij. Onderlinge massage kan ook een schakel zijn in de strijd tegen geweld op scholen en jeugdcriminaliteit.

 Massage levert oxytocine, ook bij de masseur. In experimenten met ouderen die masseren, blijkt dat bij deze groep de oxytocine nog meer toeneemt dan bij ouderen die gemasseerd worden. Dus onderlinge massage lijkt een ideale manier om de oxytocine te verhogen.

Massage in de klas

Pesten daalt van 15 naar 1%!
 
Bevordering van het groepsproces.
 
Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen.

Kinderen gaan gemakkelijker samen spelen en samen werken.
 
Meer respect en zorg voor elkaar en voor de omgeving.
 
Verbetering van de fysieke gezondheid door betere doorbloeding.

Verhoging van het afweersysteem.

Klachten als hoofdpijn, RSI, rugpijn, slecht slapen kunnen veranderen.
 
Leren communiceren over eigen grenzen.

Respecteren van andermans grenzen.
 
Grotere concentratie tijdens andere schoolwerkzaamheden.

Minder stress, vooral bij drukke jongens.
 
Rust in de klas op gewenste momenten.

Een kort overzicht van aspecten waar onderlinge massage in schoolverband aan bijdraagt (uit onderzoeken van universiteiten in Miami - USA en Stockholm).
 

Meer achtergrondliteratuur